Friday, December 7, 2012

Wahai Lelaki! Pergilah Solat Berjemaah

Solat berjemaah adalah amalan yang teramat penting dan utama di dalam Islam. Ramai di kalangan kita yang mengerjakan solat tetapi tidak mengambil berat tentang solat berjemaah. Sebagaimana Rasulullah SAW memberi penekanan yang tegas terhadap solat, begitu juga Rasullah SAW sangat-sangat memberi penekanan tentang solat dengan berjemaah.

Berdasarkan Hadis Rasulullah SAW:

"Barangisapa yang mendengar azan dan tidak pergi menunaikan solat berjemaah tanpa sesuatu sebab yang menghalangya uzur yang dibenarkan syarak) daripada menyertai solat berjemaah maka solat yang dikerjakannya itu tidak akan diterima"
(Riwayat Imam Abu Daud dan Ibnu Hibban)

Sabda Baginda SAW lagi:

"Sesungguhnya aku benar-benar berhasrat untuk menyuruh anak-anak muda mengumpul kayu api untukku, kemudian aku ingin membakar rumah mereka yang solat di rumah tanpa sebarang keuzuran"
(Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi)

Sabda Baginda SAW lagi:

“Sungguh-sungguh zalim, kufur dan nifaq mereka yang mendengar penyeru Allah SWT yakni muazin yang menyeru kepada solah tetapi mereka tidak pergi menyertai solat berjemaah”
(Riwayat Imam Ahmad dan Tabarani)

-Allah sangat gembira apabila melihat hamba-hambaNya di dalam saf solat berjemaah.

-Allah MEMURKAI sesiapa yang mendengar azan tetapi tidak pergi berjemaah di masjid.

-Pahala bagi solat berjemaah sebenarnya bermula ketika keluar menuju masjid hingga selesai solat. Seterusnya ganjaran itu berlanjutan sehingga kita tiba di rumah semula.

-Allah SWT menjadi saksi mereka yang sentiasa memakmurkan masjid adalah golongan memiliki keimanan (Sahih Tafsir Ibn Kathir )

-Para sahabat Nabi SAW amat menjaga solat berjemaah, sekiranya mereka tertinggal takbir pertama bersama Imam mereka akan bersedih selama 3 hari dan sekiranya mereka tertinggal solat berjemaah mereka akan bersedih selama 7 hari.

-Nabi SAW pun amat menjaga solat berjemaah, baginda tetap pergi solat berjemaah walaupun semasa baginda hampir wafat dan sangat susah untuk berjalan. Baginda SAW dipapah oleh 2 orang sahabat untuk ke masjid dan Saidina Abu Bakar mengimami solat atas desakan baginda SAW yang tidak mampu untuk menjadi IMAM.
"Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid Allah SWT ialah orang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan sifat sedemikian) maka diharapkan mereka menjadi golongan yang mendapat petunjuk.” (Al-Taubah ayat ke-18)

Lihatlah betapa besar ganjaran Allah bagi sesiapa yang pergi menunaikan jemaah di masjid tetapi ada lagi yang masih tidak mengambil peluang dengan ganjaran tersebut. Mereka itu adalah golongan yang benar-benar rugi dan akan menyesal di akhirat.

No comments:

Post a Comment